Auta, które mało palą i które można wziąć w leasing

Auta, które mało palą i które można wziąć w leasing

Wysokie ceny paliw napędzają popyt na auta z małym spalaniem. Ekonomicznych samochodów poszukują zarówno osoby prywatne, jak przedsiębiorcy, którzy częściej prowadzą działalność w trasie niż za biurkiem. Dlatego w tym artykule sprawdzamy, jakie auto pali najmniej i omawiamy rozwiązania, które ułatwiają sfinansowanie oszczędnego pojazdu.

Jaki samochód mało pali?

Małe spalanie to atut, który docenia się szczególnie po podwyżce cen na stacjach paliw i przy regularnym pokonywaniu dużych odległości. Ekonomiczny silnik to niższe koszty eksploatacji i większy dystans na jednym tankowaniu, choć wiele zależy również od znajomości zasad ecodrivingu. Jednak w tym artykule nie skupiamy się na doświadczeniu kierowcy, ale na samochodach. Czym charakteryzują się auta, które mało palą? Czynników wpływających na zużycie paliwa jest całkiem sporo, a wśród najważniejszych należy wymienić:

  • rodzaj silnika – najbardziej oszczędne są silniki Diesla, ale przy krótkich trasach lepiej sprawdzi się silnik benzynowy o niewielkiej pojemności lub hybryda;
  • parametry silnika – moc i pojemność skokowa powinny być dostosowane do masy i wielkości samochodu (stąd też małe, litrowe silniki z turbodoładowaniem nie zawsze będą najlepszym wyborem);
  • rozwiązania technologiczne – w  tym system start-stop oraz system sterowania silnikiem, który dopasowuje dawki paliwa i czas zapłonu do parametrów silnika i parametrów otoczenia (np. temperatury i ciśnienia powietrza)
  • cechy konstrukcyjne – aerodynamiczny kształt nadwozia, nieduża wielkość i masa pojazdu, opony o niskim oporze toczenia.

Na czym opiera się ranking spalania samochodów?

Analizując auta z małym spalaniem, zwykle bierzemy pod uwagę zużycie paliwa podawane przez producentów samochodów. Do 2018 roku spalanie badano według normy NEDC (ang. New European Driving Cycle), w której przeprowadzano jeden cykl testowy o długości 20 minut i dystansie 11 km. W trakcie cyklu sprawdzano zużycie paliwa w dwóch fazach: w warunkach miejskich (66% cyklu) i poza miastem (34% cyklu). Obecnie producenci wykonują testy według nowej metody WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), która opiera się na dynamicznym cyklu jazdy. W trakcie 30-minutowego cyklu na dystansie 23,25 km samochód badany jest w czterech fazach prędkości: niskiej, średniej, wysokiej i bardzo wysokiej.

Obie procedury (NEDC i WLTP) przeprowadzane są w warunkach laboratoryjnych. Widzimy jednak, że w nowej metodzie zwiększono dystans i czas testu. Ponadto jazda testowa jest bardziej zróżnicowana, co lepiej oddaje realne warunki, z jakimi mierzą się kierowcy w mieście i na dłuższych trasach. Co więcej, norma WLTP wymaga przeprowadzenia odrębnego testu dla każdej wersji silnikowej i wyposażeniowej (także w ramach tego samego modelu). Dzięki temu wiadomo dokładnie, jakie auto pali mniej w zależności od układu napędowego, zawieszenia czy innych elementów, które dotychczas były pomijane.

Auta, które mało palą – ranking

Leasing jest dostępny praktycznie dla każdego nowego samochodu, a także dla aut używanych (zwykle nie starszych niż 10-letnie). Wystarczy wskazać markę, model, wersję silnikową i wyposażeniową, a leasingodawca zajmie się resztą. Jednak mimo nieograniczonego wyboru sporo osób decyduje się na auta z małym spalaniem, które zapewniają ekonomiczną eksploatację, większy zasięg na jednym tankowaniu i niższą emisję szkodliwych związków. Poniżej przedstawiamy 12 oszczędnych samochodów, które można sfinansować leasingiem.

Toyota Yaris Hybrid

Według deklaracji producenta nowa Toyota Yaris Hybrid zużywa średnio od 3,8-4,4 l paliwa na 100 km (WLTP), więc jest to doskonały przykład auta z najmniejszym spalaniem. Ten samochód jest szczególnie popularny wśród przedstawicieli handlowych. Wyposażony jest w napęd hybrydowy z silnikiem 1.5 VVT-i 116 KM (dostępna jest wersja 130 KM ze średnim spalaniem na poziomie 4,2-5,1 l/100 km) oraz automatyczną skrzynię biegów. Najtańsza wersja wyposażenia (Active) oferuje m.in. system multimedialny, kamerę cofania, asystenta utrzymania pasa ruchu, inteligentny tempomat adaptacyjny i fotochromatyczne lusterko wsteczne.

Škoda Octavia

Czeski klasyk (obecnie Volkswagen Group) niższej klasy średniej spala zaledwie 4,20 l/100 km w cyklu mieszanym, co jest zasługą dieslowskiego silnika 2.0 TDI o mocy 115 KM (dostępne są silniki benzynowe i hybrydowe). Škoda Octavia produkowana jest w trzech wersjach wyposażenia, przy czym najtańsza (Essence) oferuje m.in. wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą, reflektory LED, automatyczną klimatyzację dwustrefową, funkcję wykrywania zmęczenia kierowcy czy kontrolę dostępu z funkcją awaryjnego hamowania.

Suzuki Swift Hybrid

Auta, które mało palą, często są wyposażone w napęd hybrydowy i tak jest równie w przypadku nowego Suzuki Swift z silnikiem benzynowym 1.2 Z12E współpracującym z systemem SHVS 12 V (83 KM). Japoński hatchback spala 4,4 l/100 km w cyklu mieszanym (WLTP) i zaledwie 3,8-3,9 l/100 km w cyklu wysokim (WLTP). Wszystkie wersje wyposażenia tego modelu zawierają m.in. czujniki parkowania, kamerę cofania, adaptacyjny tempomat oraz system multimedialny z nawigacją i bezprzewodowym połączeniem ze smartfonem. W każdej wersji znajdziemy również dodatkowe systemy bezpieczeństwa.

Toyota Corolla

Jaki samochód mało pali? Doskonałym przykładem jest Toyota Corolla z silnikiem hybrydowym 1.8 140 KM, która zużywa średnio 4,4 l/100 km (WTLP). Modele z tym silnikiem dostępne są w wersji hatchback, sedan i kombi. Auto jest wyposażone w bezstopniową automatyczną skrzynię biegów. Fabryczne wyposażenie Corolli Hatchback obejmuje m.in. 16-calowe felgi aluminiowe, inteligentny tempomat adaptacyjny, światła LED, automatyczną klimatyzację i system multimedialny z ekranem dotykowym.

Hyundai Kona

Hyundai Kona z napędem hybrydowym to SUV segmentu B (B-SUV), który według producenta spala zaledwie 4,5-4,8 l/100 km we wszystkich fazach cyklu mieszanego WLTP. Samochód wyposażony jest w hybrydowy napęd z silnikiem 1.6 GDI o maksymalnej mocy 129 KM. W najtańszej wersji wyposażeniowej (Smart) znajdziemy m.in. wybór trybów jazdy, inteligentny tempomat, nawiew ciepłego powietrza w drugim rzędzie, automatyczną klimatyzację strefową, alarm i system bezkluczykowy.

Peugeot 308

Nie jest to być może przykład auta z najmniejszym spalaniem, ale Peugeot 308 pozwala na ekonomiczną jazdę ze średnim zużyciem paliwa od 4,9 l/100 km w wersji z silnikiem Diesla 1.5 BlueHDI 130 KM. Model ten jest dostępny również z silnikiem hybrydowym, który zapewnia jeszcze niższe spalanie (od 4,7 l/100 km). W wariancie standardowym auto zawiera m.in. aluminiowe felgi 16 cali, tempomat adaptacyjny i automatyczne hamowanie, czujniki parkowania, skórzaną kierownicę i system bezkluczykowy.

Kia Niro HEV

Szukając auta z małym spalaniem, można zdecydować się na crossovera popularnej południowokoreańskiej marki. Kia Niro HEV to kolejny samochód z napędem hybrydowym, który spala mniej niż 5 l/100 km (średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP wynosi 4,8 l/100 km). Model z rocznika 2025 wyposażony jest w silnik benzynowy o pojemności 1.6 l i mocy 93 KM, przy czym moc systemowa całego układu wynosi 129 KM. Na wyposażeniu standardowym znajdziemy wiele funkcji odpowiadających za bezpieczeństwo, jak np. system hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania środka pasa ruchu i monitorowania uwagi kierowcy czy system powiadamiania ratunkowego E-Call.

Fiat 600 Hybrid

Fiat 600 to miejski SUV z napędem hybrydowym wyposażonym w silnik benzynowy 1.2 100 KM, którego średnie zużycie paliwa wynosi 4,8 l/100 km (według WLTP). Napęd współpracuje z sześciobiegową dwusprzęgłową przekładnią e-DTC. Samochód oferuje m.in. oświetlenie LED, system multimedialny z ekranem dotykowym i system Keyless Go.

Renault Kangoo

Auta, które mało palą, to nie tylko standardowe osobówki. W naszym zestawieniu znalazło się miejsce również dla popularnego kombivana klasy kompaktowej. Renault Kangoo w wersji Equilibre z silnikiem Diesla Blue 1.5 dCI 95 zużywa zaledwie 5,2 l/100 km w cyklu mieszanym (WLTP). Na wyposażeniu znajdziemy m.in. relingi dachowe, fotele kierowcy i pasażera z regulacją wysokości (fotel kierowcy dodatkowo z regulacją lędźwiową), światła przeciwmgłowe LED czy system aktywnego hamowania awaryjnego.

Citroën Berlingo Van

Francuski van jest chętnie leasingowany przez przedsiębiorców, którzy szukają dużego auta z małym spalaniem. Citroën Berlingo z silnikiem wysokoprężnym o mocy 100 KM i pojemności 1.5 l spala jedyne 5,27 l/100 km. Samochód jest wyposażony m.in. w wygodne fotele (fotel kierowcy regulowany jest w 6 kierunkach), regulowaną kierownicę, system połączenia alarmowego Connect Box oraz pakiet bezpieczeństwa z systemem utrzymania na pasie ruchu, systemem hamowania awaryjnego, inteligentnym asystentem prędkości i funkcją wykrywania zmęczenia kierowcy.

Lexus ES

Jaki samochód mało pali, a jednocześnie podkreśla prestiż firmy? Lexus ES to 4-drzwiowy sedan z napędem hybrydowym wyposażonym w silnik benzynowy 2.5 R4 Dual VVT-I 178 KM. Samochód spala w cyklu mieszanym średnio 5-5,5 l/100 km, co jest znakomitym wynikiem dla auta klasy wyższej. W wersji wyposażenia Business Edition producent zapewnia m.in. oświetlenie LED, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka, elektrycznie regulowaną kierownicę, elektrycznie regulowane fotele przednie, system multimedialny, kamerę cofania i wiele systemów bezpieczeństwa.

BMW Serii 5 Touring

Nasz ranking spalania zamyka kombi od BMW z silnikiem 2.0 TwinPower Turbo 197 KM, które zapewnia wyjątkowo niskie zużycie paliwa na poziomie 5,4-5,9 l/100 km. Samochód już w podstawowej wersji oferuje bogate wyposażenie. Do dyspozycji kierowcy są m.in. takie udogodnienia jak sportowe fotele, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, BMW Live Cockpit z systemem nawigacji, tryby jazdy BMW My Mode, a także systemy wspomagające wykorzystujące kamery i radar.

 

Samochody, które mało palą – porównanie modeli
Model samochodu Klasa Typ nadwozia Silnik Średnie spalanie
Toyota Yaris Hybrid Miejskie (segment B) Hatchback 1.5 VVT-i 116 KM (hybryda) 3,8-4,4 l/100 km
Škoda Octavia Kompaktowe (segment C) Liftback, kombi 2.0 TDI 115 KM (Diesel) 4,2 l/100 km
Suzuki Swift Hybrid Miejskie (segment B) Hatchback 1.2 Z12E 83 KM (hybryda) 4,4 l/100 km
Toyota Corolla Kompaktowe (segment C) Hatchback, sedan, kombi 1.8 Hybrid 140 KM (hybryda) 4,4 l/100 km
Hyundai Kona Miejskie (segment B) B-SUV 1.6 GDI HEV 129 KM (hybryda) 4,5-4,8 l/100 km
Kia Niro HEV Kompaktowe (segment C) Crossover 1.6 93 KM (hybryda) 4,8 l/100 km
Fiat 600 Hybrid Miejskie (segment B) Crossover 1,2 100 KM (hybryda) 4,8 l/100 km
Peugeot 308 Kompaktowe (segment C) Hatchback 1.5 BlueHDI 130 KM (Diesel) 4,9 l/100 km
Renault Kangoo Kompaktowe (segment C) Kombivan Blue 1.5 dCI 95 KM (Diesel) 5,2 l/100 km
Citroen Berlingo Van Kompaktowe (segment C) Kombivan 1.5 100 KM (Diesel) 5,27 l/100 km
Lexus ES Klasa wyższa (segment E) Sedan 2.5 R4 Dual VVT-I 178 KM (hybryda) 5-5,5 l/100 km
BMW Serii 5 Touring Klasa wyższa (segment E) Kombi 2.0 TwinPower Turbo 197 KM (Diesel) 5,4-5,9 l/100 km

Auta, które mało palą a leasing konsumencki

Ekonomiczne samochody typu Toyota Yaris czy Suzuki Swift budzą zainteresowanie zwłaszcza wśród osób, które spędzają wiele czasu za kółkiem. Dzięki niskiemu spalaniu łatwiej zaakceptować rosnące ceny paliw, a codzienne dojazdy do pracy nie generują horrendalnie wysokich kosztów. Ponadto auta z małym spalaniem to przyszłościowe rozwiązanie, dzięki któremu można uniknąć ograniczeń związanych z utworzeniem strefy czystego transportu w mieście. Jednak zamiast kupować auto za gotówkę czy kredyt, osoby nieprowadzące działalności gospodarczej mogą zdecydować się na leasing konsumencki samochodu. Leasing jest łatwiejszy do uzyskania niż kredyt, a przy tym pozwala na stosunkowo częste zmienianie samochodów.

Auta z małym spalaniem w leasingu na firmę

Przedsiębiorcy, którzy chcieliby wziąć w leasing na firmę ekonomiczny samochód, mają do wyboru różne formy finansowania. Bez wątpienia najpopularniejszym rozwiązaniem jest leasing operacyjny auta. Taki leasing pozwala na rozliczanie w kosztach podatkowych opłaty wstępnej, rat leasingu z odsetkami oraz kosztów związanych z ubezpieczeniem czy eksploatacją pojazdu. Co ważne, koszty można ujmować w całości, o ile wartość samochodu jest nie wyższa niż 150 000 zł (większość samochodów z naszego rankingu nie przekracza tej kwoty). Warto również pamiętać, że przedsiębiorca może odliczyć 100% VAT z tytułu umowy leasingu, o ile samochód jest przeznaczony wyłącznie na cele działalności gospodarczej. W przeciwnym razie można odliczyć jedynie 50% VAT.

Auta z najmniejszym spalaniem w leasingu zwrotnym

Auta, które mało palą, są bardzo popularne wśród przedsiębiorców. Wielu z nich posiada już całkiem nowe samochody i nie potrzebuje kolejnych. Wręcz przeciwnie – niektórzy chętnie odzyskaliby część pieniędzy zamrożonych w firmowej flocie, ale nie są w stanie obyć się bez swoich pojazdów. W tej sytuacji przedsiębiorcy mogą zdecydować się na leasing zwrotny samochodu. Jest to transakcja składająca się z dwóch etapów. Najpierw przedsiębiorca odsprzedaje leasingodawcy swój samochód, by następnie odzyskać go poprzez leasing (np. operacyjny). W praktyce przedsiębiorca zyskuje gotówkę, a jednocześnie nadal może korzystać z pojazdu. Środki ze sprzedaży auta można przeznaczyć na dowolny cel (np. zakup maszyn, spłatę długów). Pozwala to także zachować płynność finansową firmy.

ikona-przedstawiajaca-dymki-chatowe
Zostaw wiadomość

Masz pytania?
Napisz do nas:
biuro@iflsa.pl

Doradca leasingowy

Twój specjalista ds. leasingu!

Potrzebujesz pomocy w wyborze oferty leasingu, formalnościach lub obliczeniu raty leasingu? Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści do spraw leasingu są do Twojej dyspozycji.

Poznaj naszych partnerów

logo-partera
logo-partera
logo-partera
logo-partera
logo-partera
logo-partera
logo-partera